Jak wygląda praca korespondenta zagranicznego? Czym różni się portret reporterski od portretu pozowanego? W jaki sposób przygotować się do wywiadu z gwiazdą? Na te i inne pytania odpowiadali specjaliści podczas warsztatów dziennikarskich zorganizowanych przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Poznaniu. Dwa dni temu, 25 marca wzięli w nich udział również uczniowie klas dziennikarsko-humanistycznych z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie. Wszystkie warsztaty odbywały się w tym samym czasie, dlatego uczniowie już wcześniej musieli podjąć decyzję, w jakich zajęciach chcą uczestniczyć, a wybór był bardzo trudny ze względu na rozbudowaną ofertę.
Pierwsze warsztaty zostały poprowadzone przez Wiesława Kota, znanego krytyka filmowego, publicystę oraz wykładowcę uniwersyteckiego. Podczas warsztatu w formie edukacyjnej zabawy uczestnicy, po obejrzeniu ostatnich scen ze znanych polskich filmów, mieli za zadanie napisać zakończenie filmowych historii. Następnie wspólnie odczytali przygotowane teksty oraz porozmawiali na ich temat.
Kolejne warsztaty pt. „I tak nie powiecie prawdy! – dziennikarstwo w rejonie konfliktu i w warunkach wojny propagandowej” zostały poprowadzone przez dziennikarkę Telewizji Polskiej, Arletę Bojke, reporterkę „Wiadomości″ TVP1, od maja 2010 do grudnia 2013 r. korespondentkę Telewizji Polskiej w Moskwie. Warsztat miał przybliżyć jego uczestnikom warunki pracy dziennikarza w rejonie wojny, ze szczególnym uwzględnieniem obecnie trwającego konfliktu na wschodzie Ukrainy. Uczniowie mieli również okazję w praktyce przekonać się, czy dziennikarski obiektywizm w takich warunkach w ogóle istnieje?
Trzeci rodzaj warsztatów dotyczył fotografii prasowej oraz portretu reporterskiego i pozowanego. Zajęcia poprowadził Paweł Miecznik, zawodowy fotograf i fotoreporter, na co dzień pracujący w dzienniku „Głos Wielkopolski” w Poznaniu. Jego zdjęcia były wielokrotnie publikowane w tytułach krajowych, w tym także w „Przeglądzie Sportowym” oraz „Dzienniku”. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się w jaki sposób portretować modela w różnych warunkach oświetleniowych oraz jak tworzyć portret zawodowy ze światłem zastanym i błyskowym.
Czwarte warsztaty pt. „Wywiad jako klasyczna forma dziennikarstwa muzycznego” poprowadził Piotr Metz – polski dziennikarz radiowy, jeden z założycieli i dyrektor muzyczny radia RMF FM w latach 1990-2001, a obecnie współpracownik Programu III Polskiego Radia oraz dyrektor muzyczny Radia Kraków. Podczas warsztatu uczestnicy poznali różne formy wywiadu, w tym wywiad telewizyjny radiowy oraz prasowy, a także dowiedzieli się, co je odróżnia. Warsztaty stały się także pretekstem do porozmawiania na temat trudności i niebezpieczeństw związanych z ograniczeniami czasowymi dostępności gwiazd, a także wymogami współczesnych mediów. Podczas zajęć dziennikarz zaprezentował przeprowadzone przez siebie wywiady m.in. z Madonną i Robinem Gibbem.
Ostatnie, piąte warsztaty pt. „Zawód: korespondent telewizyjny” przeprowadził Stanisław Wryk – reporter Telewizji Polsat na Wielkopolskę Polsat News, Wydarzenia. Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość poddać analizie materiał filmowy przygotowany przez prowadzącego i na jego podstawie prześledzić sposób przygotowywania relacji wydarzeń. W trakcie spotkania prowadzący starał się udowodnić jak ważny jest związek między komunikatem telewizyjnym a jego odbiorem przez widzów.
Ostatecznie, po blisko dwugodzinnych warsztatach dziennikarskich wszyscy uczestnicy zajęć przyznali, że zajęcia były bardzo atrakcyjne, pouczające a przede wszystkim dające duże wyobrażenie na temat pracy dziennikarza.
Na koniec zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej z wyjazdu do Poznania, przygotowanej przez uczniów klas dziennikarskich, którym udało się porozmawiać m.in. z Wiesławem Kotem oraz Stanisławem Wrykiem.
Invalid Displayed Gallery